dc.description.abstract | Özellikle 1990'lardan sonra renkli medyada yaşanan gelişmeler ve 2000'li yıllarda başlayan dijital fotoğrafçılık imkânı ile stok fotoğraf başlı başına bir sektör ve uzmanlık alanı haline geldi. İnternet dönemi öncesinde, basılı kataloglar üzerinden müşterilerin tercihlerine sunulan stok fotoğraflar, internetin yaygın biçimde kullanılmasının ardından bu satışlar için özel olarak tasarlanmış siteler üzerinden tüketicilerine sunulmaya başlandı. Stok fotoğrafçılık sektörü günümüzde web sayfası tasarımcılarından grafik tasarımcılara, gazete ve dergi gibi süreli yayınlardan reklam ajanslarına varana kadar çok geniş bir müşteri kitlesine hitap etmektedir. Stok fotoğraf sitelerinde satışa sunulan ve tüketici kitlesi tarafından beğenilerek satın alınan stok fotoğraflar, hem fotoğrafçı hem de servis edildiği site açısından ticari bir gelir kaynağıdır. Satış kaygısı temel alınarak kurgulanan bu fotoğraflarının başarılı olabilmesi için, özellikle bir nesneyi veya duyguyu işaret eden bir dile sahip olmaları gerekir. Ayrıca, herhangi bir fotoğrafın stok fotoğraf olarak kullanılabilmesi için gerek teknik yeterlilik, gerekse konsept, kurgu ve estetik açıdan ulaşılan kalitenin dışında başka gereklilikler de söz konusudur. Bu çalışmada, stok fotoğrafçılık olgusu, hem teknik hem de kavramsal özellikleri açısından ele alınırken, aynı zamanda bir tasarımcının bakış açısıyla da değerlendirilmeye çalışılmıştır. Stok fotoğraf sektörünün işleyiş biçimi ve stok fotoğrafçılığının yapısal özellikleri, tezimizin ana eksenini oluşturmaktadır. Ayrıca, grafik tasarımda fotoğrafın önemi ve grafik tasarımcılar tarafından stok fotoğraf kullanmanın avantaj ve dezavantajları değerlendirilmiş, konu, gerek teorik çerçeve de, gerekse yapılan röportajlar yardımıyla pratik düzeyde irdelenmeye çalışılmıştır. | en_US |