Türkiye’deki sosyal sorumluluk kampanyalarının reklam grafiği açısından değerlendirilmesi
Künye
Yalur, E. (2014). Türkiye’deki sosyal sorumluluk kampanyalarının reklam grafiği açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Özet
Bu çalışma sivil toplum örgütleri, özel sektör ve devlet kuruluşları tarafından yürütülen; eğitim ve kazanç içerikli soysal sorumluk kampanyalarında kullanılan reklam grafiğinin tasarım ilkelerine uygunluğunu ve doğruluk değerlerini inceleyen bir çalışmadır. Yapılan araştırma sürecinde, sosyal kampanyaların reklam grafiğine kazandırdıklarının ne olduğu incelenmiştir. Boyutlarıyla birlikte kampanyaların insanlar üzerindeki etkileri; bu kampanyaların ahlaki doğrulukları, sorumluluk kavramları, reklam ve iletişimin, grafik tasarım açısından incelenmesi , toplumdaki sorunların eğitici, bilgilendirici, iletişim mesajları ile çözülmesi ve buna ek olarak sosyal kampanyaların önemi, topluma kazandırdıkları kampanya kapsamında kullanılan afişler, sosyal sorumlulukla ilgili afiş çalışmaları, uzman sanatçıların yaptıkları eserler örnek alınıp incelemeleri yapılmıştır. Bu bağlamda elde edilen sonuçlar her kampanyanın farklı mesajlar vererek olması gereken kriterlerin tümünü içerip içermediğini gösteren bir takım görsel sorunların olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonunda ise tasarım ilkelerine uygunluk göstermeyen noktalarda yapılan hatalar ve doğrular incelenerek, toplum üzerindeki etkileri incelenmiştir. Elde edilen netice, eğitimi alınmadan yapılan işlerin, topluma verdiği algı yanlışlıkları olduğudur. "Türkiye'deki Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının, Reklam Grafiği Açısından Değerlendirilmesi" ile ilgili araştırmalar, Türkiye'deki reklam gelişiminin sosyal sorumluluk kurumları tarafından ve toplumda yarattığı algı doğruluğunun tespit edilmesini sağlamayı ve boyutları gibi meseleleri ele alıp insanların vicdani duygularını uyandırmak hedeflenmiştir. Türkiye'deki sosyal sorumluluk projelerini, reklam grafiği açısından ele alıp değerlendirmek isteyen pek çok şirket ve sosyal paydaş grupları bu sürece dahil olmaya ve süreci şekillendirmeye çalışmaktadır. Diğer taraftan, Türkiye'deki rekabet bu süreci bir sistem dahilinde geliştirerek kampanyalar hakkında doğru anlayışı ve yaklaşımları göstermiştir. Böylece yapılan reklamların ve kampanyaların toplum üzerindeki etkilerini gözlememiz mümkün olacaktır.