Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÖzdoyran, Güven
dc.date.accessioned2023-04-07T07:43:20Z
dc.date.available2023-04-07T07:43:20Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.citationÖzdoyran, G. (2020). Medya çalışmalarında geriye dönük yeniden okumalar:(Deleuze Sonrası) Kant ve Film. Kültür ve İletişim, 23(45), 241-272.en_US
dc.identifier.issn1301-7241
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12294/3703
dc.description.abstractHareketli görüntü olarak filmin “ne” olduğunu ve/veya ne anlama geldiğini açıklamaya yönelik argümanlar genel olarak iki hat üzerinden açmaza girerler. Bunlardan ilkinde, film, kendisini teknik olarak üreten sinematik aygıta (apparatus) hapsedilir. Bu anlamıyla film, insanın zihinsel algı mekanizmasının “mimetik-mekanik tekrarı” olarak kavranır ve bu “taklit” ilişkisini aşamaz. Laura Mulvey’in formüle ettiği ve izleyiciyi merkezine alan ikinci paradigmada ise, film ve film izleme deneyimi neredeyse bir patolojiye işaret eden “voyeristik” ilişkiye indirgenir. Öte yandan Gilles Deleuze yeni bir tür “film teorisi” inşa ederken söz konusu iki yönelimi bütünüyle dışlayan ve filme yönelik çok daha “üretken” bir okumaya girişir. Böylece, “bir filmden neden keyif aldığımız” sorusunun cevabını “olumsuz” olmayan bir biçimde verme imkânına da sahip oluruz. Hareketli görüntü olarak film, hem içinde var olduğu -ya da “salındığı”- hem de kendisinin ürettiği “zaman” bağlamında muamma bir entite olarak zihinlere sirayet etmeye aralıksız olarak devam eder. Bu makalenin temel iddiası ise, film fenomenini ve filme içkin bu türden eşsiz bir “zaman” kavramını veya “zamansallığı” kavrama çabasında, Immaunel Kant’ın estetik kuramının okuyucuya yeni bir alan açabileceğine yöneliktir. Kant’ın estetik teorisinin kendine münhasır doğası, hareketli görüntü olarak filmin ve onun ‘zaman’ının “ne” olduğuna yönelik sınırlandırıcı/indirgemeci olmayan yeni ve üretken bir okuma yapmamızın imkânını sağlar. Bununla ilgili olarak, Kant’ın estetik teorisine “içkin” zaman anlayışının, filmin ürettiği/içerdiği zaman’ın dışında konumlanamayacağı iddiası makalede tartışmaya açılacaktır. Böylece, “bir filmden neden keyif aldığımız” sorusuna, Deleuze ile paralel bir biçimde, “bakışı ya da görmeyi kolonize eden” mekanizmayı dışarıda bırakarak cevap verme olanağına sahip oluruz. Bütün bu tartışmalar ışığında bu makalede, filme yönelik daha önceki açıklama modellerinin görmezden geldiği “anomalilerin”, Kant’ın epistemolojisi ile estetik teorisi arasındaki sınırda çözülebileceğini göstermeye çalışacağız.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİmge Kitabevi Yayınlarıen_US
dc.relation.ispartofKültür ve İletişimen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFilm Teorisien_US
dc.subjectImmanuel Kanten_US
dc.subjectGilles Deleuzeen_US
dc.subjectEstetiken_US
dc.subjectZamanen_US
dc.titleMedya Çalışmalarında Geriye Dönük Yeniden Okumalar: (Deleuze Sonrası) Kant ve Filmen_US
dc.typearticleen_US
dc.departmentİletişim Fakültesi, Medya ve İletişim Sistemleri Bölümüen_US
dc.authorid0000-0002-8377-513Xen_US
dc.identifier.volume23en_US
dc.identifier.issue45en_US
dc.identifier.startpage241en_US
dc.identifier.endpage272en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.institutionauthorÖzdoyran, Güven


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster