Ülkemizde çok satan kitapların kapak tasarımlarında kullanılan renklerin grafik tasarım açısından analizi
Künye
Erbaş, Z. (2013). Ülkemizde çok satan kitapların kapak tasarımlarında kullanılan renklerin grafik tasarım açısından analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Özet
Bilgilenme ve kültürlenme aracı olan kitap, günümüz iletişim ve bilgi çağında hem görsel hem metinsel anlamı içinde sayfa düzeni, kapak tasarımı ile bir sanat yapıtı ve yazar ile okur arasında ilk iletişimi sağlayan kaynak olmaktadır. Kitap kapağı kitabın içeriğindeki mesajı görsel iletişim yoluyla hedef kitleye duyurma işlevini, estetik nitelikleriyle birlikte, resim ve yazıyı birbirini tamamlayan bir düzenleme içinde kullanarak yerine getirir. Kapak kitabın ambalajıdır. Kitabı korur, tanıtır, taşıma kolaylığı sağlar, okuyucuya sunar. Alıcıya ürünü aldırtmaya zorlayan taşıdığı görsel güzellik kuşkusuz grafik tasarımın sağladığı, tasarım öğeleri ve ilkeleri ile kurgulanmış, ürünü çekiciliğe büründüren giysisi olmaktadır. ‘‘Ülkemizde Çok Satan Kitapların Kapak Tasarımlarında Kullanılan Renklerin Grafik Tasarım Açısından Analizi’’ adı altında hazırlanan bu çalışmada öncelikle kitabın gelişimi, tasarımı ve tasarımını oluşturan öğeler ve ilkelere yer verilmiştir. Daha sonraki bölümlerde ise çalışmanın temelini oluşturan grafik tasarımın en önemli öğelerinden olan renk kavramı ele alınmaktadır. Renk kavramı hakkında öncelikle rengin oluşumu, renk evrenleri ve rengin fiziksel ölçümü yani renk bilgisi verilmiştir. Renk bilgisini anlamadan, renk kullanımı hakkında fikir yürütmek oldukça güçtür. Çalışmanın diğer bölümlerinde ise grafik tasarımda kullanılacak renklerin bir birleri ile uyumu, kontrastı ve algılanması konularına değinilmiştir. En son olarak ülkemizde en çok satan kitap kapaklarında kullanılan renklerin araştırmanın içinde yer alan verilerden faydalanılarak değerlendirmelerine yer verilmektedir. Bu araştırmanın tamamında ulaşılmak istenen sonuç, kitabı dünyaya getiren yazar ve satış piyasasına sunan yayınevinin gerçekten iyi bir başarı elde etmek istemesinin sonucunda kendi imajını yansıtan, mesajını duyuran ve satış kaygısını taşıyan bir kitap elde etmek istediği, bu süreçte kitabın ambalajı olan kitap kapağındaki grafik tasarım unsurlarının en dikkat çekici öğelerinden olan rengin nasıl ele alındığı vurgulanmıştır. Çünkü günümüzde tüm ürünler birbiriyle bir rekabet halindedir ve kitaplar da bu rekabette yerini almaktadır.