Euronews ve The New York Times Örnekleri Üzerinden Sürükleyici (Immersive) Gazeteciliğin Analizi
Citation
KORTAK, İ. Y. (2023). Euronews ve The New York Times Örnekleri Üzerinden Sürükleyici (Immersive) Gazeteciliğin Analizi. TRT Akademi, 8(17), 396-415.Abstract
Sanal gerçeklik teknolojileri dijital dönüşümün neticesinde giderek kendini geliştirmekte
ve birçok alanın içerisine dahil olabilmektedir. Bu teknolojinin gazeteciliğin içine girmesinin
sonucunda da farklı anlatı türleri ortaya çıkmaktadır. Sarmal (immersive) gazetecilik, sözü
edilen anlatı türlerinden biri olarak kendini göstermektedir. Immersive kelimesi sarmal,
sarmalayan, üç boyutlu, sürükleyici gibi farklı anlamlarda kullanılmakta ancak gazetecilik ile
bir arada değerlendirildiğinde tam olarak Türkçe karşılığı bulunmamaktadır. Çalışmada bu
sebeple yaygın olarak tercih edilen sarmal gazetecilik terimi kullanılmıştır. Sanal gerçeklik
teknolojilerinin sunduğu imkânlar doğrultusunda gerçekleştirilen bu gazetecilik türü
günümüzde ağırlıklı olarak 360° ile izlemeye imkân tanıyan görüntülerden oluşmaktadır. Bu
kapsamda çalışmada 360° görüntülerle haberlerini oluşturan Euronews ve The New York Times
incelenerek her iki haber mecrasının YouTube üzerinden yükledikleri haber videoları içerik
analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda 360° haber videolarının ağırlıklı
olarak kültür-sanat ve seyahat konularında verildiği, mecraların 360° haber videoları yükleme
sıklıklarının yıllar içerisinde farklılaştığı ve her iki mecranın da haberlerini benzer sürelerde
sundukları saptanmıştır.