Açık hava reklam mecralarının grafik tasarım açısından incelenmesi
Citation
Eldek, E. (2014). Açık hava reklam mecralarının grafik tasarım açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Bu çalışma, şehir hayatının bir parçası haline gelen, grafik sanatlardan doğmuş ve bugün grafik tasarımın başlıca konularından biri olan “açık hava reklamları”nın, tarihsel gelişim süreçleri göz önüne alınarak, grafik tasarım açısından incelenmesini konu almaktadır. Beş ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde açık hava reklamcılığının tanımı yapılmış, özelliklerinden bahsedilmiştir. İkinci bölümde de sırasıyla reklamın genel tarihi; açık hava reklam ortam ve araçlarının ilk kez kullanılmaya başladığı tarihlerden günümüze ne gibi aşamalardan geçtiği; açık hava reklamlarının hangi amaçlarla, nerelerde ve nasıl kullanıldığı anlatılmıştır. Savaş dönemlerinde, açık hava reklam ortam ve araçlarının kitleler üzerindeki etkisinden faydalanan siyasi erkin, bu mecraları propaganda amacıyla kullanması beş alt başlık altında incelenmiştir. Üçüncü bölümde afişin sanatsal bir ifade aracı olarak doğuşu, belli başlı afiş sanatçılarının ekseninde gelişimi ve sanat akımlarıyla etkileşimi incelenmiştir. Bugünkü kullanım şekliyle başlıca açık hava reklam mecraları başlıklara ayrılıp örneklerle açıklanmıştır. Dördüncü bölümde Türkiye’de açık hava reklamcılığının gelişimi ve Türk afiş sanatçıları konu alınmıştır. Bölümler ağırlıklı olarak kaynak taramalarından derlenmiştir.